Avslutar projektets andra sprint (vecka 4)

Denna vecka har vi jobbat med att man som användare ska kunna lägga till barn på sitt konto, vi tänker att man som användare kommer vilja ha möjlighet att ha flera barn kopplat till samma konto. Man kan sedan genom alternativet “Barn” komma in på en lista där man väljer mellan de barn som är kopplade till ditt konto, klickar man på ett av dem blir de satt som “aktivt barn”, alltså barnet som resten av applikationen kommer att revolvera runt.
 

Vi hann inte riktigt klart med födelseuppgifterna, man kan lägga till födelseuppgifter för ett valt barn men vi har inget sätt att se dessa i applikationen för tillfället. Vi insåg även att det vore bättre att initiera objektet födelseuppgifter i databasen vid skapelse av barn-objekt så att vi lätt kan binda samman dessa två via barnets ID och sedan uppdatera “tabellen” vid ändringar.

På sprint reviewen kom vi överens om att vi skulle omprioritera redigering av barn då vi inte är riktigt säkra på att vi ens vill ha det implementerat. För nuvarande får denna funktionalitet låg prio.

När det gäller vår back-end så finns det en del som ska korrigeras. För att kunna återanvända kod och få en bättre struktur som undviker onödiga fel och inte kräver lika mycket egenskapad felhantering så kommer en del funktioner skrivas om. Ett exempel är att vi ska implementera så att både att 'lägga till' och 'redigera' födelseuppgifter körs med samma funktionsanrop. Mer om sånt här kommer säkert tydliggöras i delleveransen.

På förmiddagen idag (fredag) så hade vi möte med vår handledare för att diskutera upplägget inför att presentera en delleverans av vår produkt. Mötet gav många klartecken om hur vi om några veckor ska presentera vårt arbete på ett sätt så att det blir överskådligt och tydligt. Vi kommer att presentera applikationen, tillsammans med en film på hur gränssnittet fungerar samt beskriva hur kod exekveras när olika funktioner körs.
 
Allmänt | |
Upp